zondag 31 augustus 2014

Mijn vakantie in IJsland | Sabien

Hallo allemaal!
Helaas zit de vakantie er alweer op en moeten we nu weer naar school om vervolgens hard te leren voor toetsen en te stressen om je huiswerk. Daarom heb ik het liever nog maar even over mijn vakantie.
Ik ben dit jaar drie weken naar IJsland geweest. Ik was eerder nog nooit zo ver van huis vandaan. De vorige vakanties gingen we namelijk naar Frankrijk. Ik vond IJsland een heel erg mooi land, vooral hele mooie landschappen. Misschien zou je er vanwege de temperatuur, niet zo snel heel gaan. In de zomer is het namelijk gemiddeld zo'n 14 graden. Dat klinkt heel koud, maar als de zon schijnt voelt het daar veel warmer. Zelf zou ik IJsland echt aanraden om een keer naartoe te gaan. Als ik de foto's zie krijg ik zelfs een beetje heimwee.
En daarom wil ik graag de hoogtepunten van mijn vakantie met jullie delen. Dus bereid je maar voor op een lang artikel! De foto's zijn trouwens allemaal zelf gemaakt.

Walvissen
Ik heb walvissen van heel dichtbij gezien. Dat was echt superleuk en speciaal. Mijn gezin, een ander gezin en een stelletje gingen samen op een boot naar het eiland varen, waar de walvissen zaten. Het was fijn dat het heel erg rustig was op de boot, daardoor kon je de walvissen goed zijn. Uiteindelijk hebben we er één van heel dichtbij gezien. Je ziet dan natuurlijk alleen het bovenste gedeelte van de walvis, want de rest blijft onder water. Dat bovenste gedeelte is al zo groot, dat het echt bizar is om voor te stellen hoe groot hij dan de walvis dan wel niet in zijn geheel is.
Walvissen kijken is echt iets wat je moet doen, als je naar IJsland gaat.


Geisers
Geisers zijn bronnen die kokend heet water uit de grond spuiten. Soms wel 20 meter hoog! Het is heel indrukwekkend om te zien. Zelf heb ik alleen de Strokkur gezien, want de andere geisers in IJsland zijn 'dood', daar bedoelen ze mee dat het geen water meer spuit. De Strokkur spuit elke 5 minuten water. Het grappige was dat in de tussentijd iedereen doodstil stond te wachten met zijn camera klaar om een foto te maken, als de geiser zou gaan spuiten.


Papegaaiduikers
Dit zijn hele schattige vogels, die in de zomer naar IJsland trekken, vanuit Brazilië. Normaal ben ik niet echt iemand die het leuk vind om vogels te kijken, maar dit was echt heel erg leuk.


Watervallen
Er zijn heel veel watervallen in IJsland. Ik ben denk ik wel naar meer dan acht verschillende geweest. Soms werd dat wel een beetje saai, maar er zaten hele mooi tussen.


Gletsjermeer
Ook zijn we naar een gletsjermeer geweest, dat is een meer met allemaal ijsbergen erin. Omdat het in de zomer niet vriest, smelt een deel van de gletsjer. Dat deel is dus eigenlijk het meer. Wij hebben op een boot over het gletsjermeer gevaren. Die dag was de lucht heel mooi blauw, dus dat maakte het extra mooi.

Blue Lagoon
De Blue Lagoon is een heel groot buiten zwembad. Het water was lekker warm en had een hele mooie blauwe kleur. Aan de rand van het zwembad stonden potten met een bepaald soort masker erin. Dat masker werd gemaakt van de mineralen die op de bodem van het zwembad lagen. Die mocht je zelf ook op je gezicht smeren. Sommige mensen hadden hun hele lichaam ermee ingesmeerd.
Het was eigenlijk een soort spa, want er was ook een sauna, een stoomruimte en je kon er massages krijgen.

Nu heb ik nog wat andere mooie foto's van de vakantie voor jullie.



Een hele mooie regenboog kwamen we onderweg tegen.

Dit was 'de achtertuin' van een van onze huisjes.
Mijn moeder en zussen hebben hier ook in het fjord in gezwommen. Koud!
Dit was het dan weer voor vandaag, ik hoop dat jullie het leuk vonden en dat jullie nu wat meer over IJsland weten.
Tot volgende week!
Liefs, Sabien

1 opmerking: