zondag 14 september 2014

Bestaat geluk wel? | Sabien

Hallo allemaal! Vandaag wil ik het met jullie hebben over een misschien wat zwaar onderwerp: geluk. Zelf vind ik het namelijk heel interessant. Laatst zag ik op tv de documentaire, ik ben (on)gelukkig, dus ik ben. In die documentaire kwam naar voren dat 'geluk' eigenlijk helemaal niet bestaat. Als je niet heel erg geïnteresseerd in dat soort onderwerpen, zou je de docu waarschijnlijk vrij saai vinden, maar ik vond het best boeiend en het zette me ook aan het denken. Daarom wil ik in dit artikel er wat verder op ingaan en mijn mening geven.




















Als je in het woordenboek het woord het geluk opzoekt staat er: 'aangenaam gevoel van iemand die zich verheugt'. Ben je dus gelukkig als je je verheugt op iets? Als je het mij vraagt wel, maar niet alleen maar. Als je je verheugt op iets, voel je je blij, omdat je zin hebt in het leuke wat jij gaat doen. Maar juist op de momenten, dat ik me opeens heel erg blij voel, zonder een bepaalde reden, dan vind ik dat eigenlijk nog fijner. En als het woordenboek gelijk heeft, dan zou je dus nooit gelukkig kunnen zijn, want je verheugt je nooit voor een echt lange tijd.
Maar goed, waarom vind de documentaire dat geluk en gelukkig zijn niet bestaat? Ze zeggen dat als je op zoek gaat naar geluk, je juist ongelukkig wordt. En ik denk, dat dat klopt. Omdat geluk niet één duidelijke betekenis heeft, gaan sommige mensen opzoek naar een soort geluk wat er misschien wel helemaal niet is. En je wordt niet vrolijk van zoeken naar antwoorden, die er niet zijn. Dat is bij veel van dat soort vragen, als je je bijvoorbeeld gaat afvragen wat wij hier eigenlijk doen op de wereld, kom je erachter dat daar geen antwoord op is. Sommige dingen zijn nou eenmaal 'toeval' en je zou er ook nooit antwoord op krijgen.



Ik denk dus, dat als je opzoek wilt gaan naar geluk, je het waarschijnlijk al lang hebt. Het is misschien cliché om te zeggen dat geluk in de kleine dingen zit, maar het is wel zo. En als je beseft dat je al gelukkig bent, dan maken die kleine dingen je nog blijer. Dus bedenk wat voor mooie dingen je in je leven hebt en probeer daar van te genieten. Voor de een is dat trouwens makkelijker dan voor de ander, 40 procent van je geluksgevoel is zelfs erfelijk bepaalt. De een wordt dus ook gewoon sneller gelukkig dan de ander.



Ik vind dat de woorden 'geluk' en 'gelukkig zijn' gewoon veel te belangrijk zijn geworden. Ik denk dat het allerbelangrijkste is, dat je over het algemeen een blij leven leidt. Een leven waar je dingen in doet die jij graag wilt en wat jij belangrijk vind. Zelf probeer ik dat ook en dat vind ik eigenlijk best moeilijk. Kijk is naar dingen om je heen die vanzelfsprekend lijken, maar die eigenlijk heel mooi en bijzonder zijn en geniet van je leven!
Dit was het dan weer voor vandaag, ik hoop dat jullie het interessant vonden. Laat in de reacties achter hoe jullie over geluk denken, daar ben ik namelijk nieuwsgierig naar.
Tot de volgende zondag!

Veel liefs, Sabien 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten