woensdag 8 oktober 2014

Hoe leer ik? | Dinieke

Hey!
Bij niet alle mensen gaat het leren er zo makkelijk vanaf en daarom geef ik jullie vandaag tips. Het gaat bij mij steeds beter, maar toen ik van de basisschool naar de brugklas ging moest ik wel even wennen. Hier zie je hoe ik het doe!
Plannen. Plannen, plannen en nog eens plannen. Het is zó belangrijk! Je moet niet alles op het laatste moment doen en je werkstuk op het nippertje inleveren. Nee, daar kom je niet zo ver mee.

Hierboven zie je hoe ik het doe. Het ziet er misschien een beetje slordig uit, maar voor mij werkt dit prima. Het voelt zo fijn om mijn planning af te hebben en aan vrije tijd te beginnen.

Taal
Eerst vertel ik jullie hoe ik mijn taal toetsen leer. Ik heb Nederlands, Engels, Frans, Duits, Latijn en Grieks. Dat zijn dus wel wat talen. Soms leer ik met kaartjes. Dan zet je bijvoorbeeld het Franse woord op één kant van het kaartje en de betekenis op de andere kant. Zo kun je het telkens oefenen en als je een woord al goed genoeg kent, gooi je die uit je stapel met kaartjes!
Een tip is om alle kaartjes wel te bewaren, want misschien krijg je ooit nog een grote herhalingstoets en dan heb je hem misschien wel weer nodig!
Hoe je taal ook kunt leren, is met wrts.nl. Ik denk dat iedereen dat wel kent. Zo nee, het is een superhandig overhoringsprogramma. Ik zou zeker een account aanmaken, want daar leer ik eigenlijk het meeste mee!
Bron
Wiskunde
Ik besteed wat meer tijd aan wiskunde. Wiskunde is een vak waar ik nogal wat lessen en uitleg voor nodig heb voordat ik het echt onder de knie heb. Wij hebben op school de methode 'Moderne Wiskunde', ik denk dat wel meer van jullie deze methode hebben.

Mijn lerares wiskunde bereidt altijd een les de repetitie voor, dan noemt ze alle belangrijke opdrachten en legt ze uit waarom die belangrijk zijn. Dat noteer ik allemaal en dan maak ik al die belangrijke opdrachten opnieuw. Bij de methode die wij hebben, heb je een Test jezelf die je kunt maken uit het boek en een Test jezelf die je kunt maken op de computer. Die maak ik ook allebei. Daarna lees ik de samenvatting van het hoofdstuk nog even goed door, die staat ook in het boek. Dat was eigenlijk ongeveer alles wat ik doe voor wiskunde. Het is best veel werk, maar dan haal ik meestal wel iets rond de 8!

Aardrijkskunde, geschiedenis, biologie
Voor deze vakken doe ik ongeveer allemaal hetzelfde. Ik weet nog steeds niet supergoed hoe ik deze vakken moet leren, want ik ben er niet zo'n ster in.. Maar ja, ik ga het proberen jullie uit te leggen wat ik altijd doe!

Eerst lees ik de tekst die ik moet leren een paar keer hardop voor me zelf voor. Dat werkt heel goed, omdat je de tekst dan beter begrijpt en je het een beetje in je hoofd krijgt. Daarna maak ik een korte samenvatting, eigenlijk gewoon de kern van het hoofdstuk. Bij ons bestaat de tekst altijd uit stukjes, dus dan ga ik elk stukje bij langs en bedenk ik welke vraag op de toets daarover zou kunnen komen. Snap je de zin, haha? Die vragen schrijf ik allemaal op en dan schrijf ik natuurlijk het antwoord erbij! 

Dit was zo'n beetje alles. Ik heb nog meer vakken dan alleen dat, maar dit zijn de vakken waar ik meestal een toets voor heb.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben gehad. 

Wat is jouw struggle als het gaat om leren?

Liefs, Dinieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten